03/02/2014

Juntos a solas, la innovación de la soledad

Los medios actuales de comunicación en las redes sociales nos permiten moldear una identidad personal a medida, con la que relacionarnos con el mundo. Fotografías, mensajes, referencias, comentarios, vídeos y canciones, estratégicamente seleccionados, responden a un deseo general de mostrarnos y ser aceptados como nos gustaría ser. Sin quererlo, se ha generado un gap entre quiénes somos, con nuestras flaquezas y alegrías, y cómo nos mostramos al mundo en diferido. En la entretela de estas dos bandas separadas por la técnica digital se hacina mucha soledad, de esa que es triste. Estamos conectados con cientos de personas y tal vez más solitarios que nunca.

De esto trata ‘The innovation of loneliness’ —La innovación de la soledad—, una pieza de animación de Shimi Cohen basada en un libro de Sherry Turkle titulado ‘Alone together’ —Juntos a solas—.

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Edward Bernays se inspiró en las teorías de su tío Sigmund Freud para convertir necesidades en deseos y crear así la sociedad de consumo —Imagen Unknown Author
Años 20, la industria crece, y el miedo a la superproducción y la gestión del excedente aumentan a la par. Las grandes corporaciones necesitaban lo que Bernays les ofreció, un modo de transformar el consumo de necesidades en consumo de deseos. Son los felices 20, que vinieron seguidos del gran crack del 29. Pese a esa gran caída, desde ese momento el capitalismo no ha dejado de acercarse al capitalismo liberal que hoy conocemos. Hubo, después de la gran depresión, una fase intermedia de capitalismo intervenido y regulado  —como el keynesianismo o el New Deal de Roosevelt, lo que se ha llamado posteriormente 'los años dorados del capitalismo'—. Esta fase fue de lucha entre las corporaciones y los intereses privados frente los intereses públicos y del Estado. Lucha que culminó en 1979, con la crisis del petróleo y la transformación definitiva de este modelo de producción en su versión más feroz, en Inglaterra con Thatcher y en Estados Unidos con Reagan. El documental nos da muchas de las claves necesarias para entender cómo se dio ese proceso, y cómo el supuesto matrimonio entre democracia y capitalismo liberal se ha presentado cómo inquebrantable, cuando en realidad, como veremos, es un matrimonio de conveniencia —y no precisamente bien avenido— donde el aumento de la libertad en el consumo está reñida con nuestros derechos y con la libertad en su sentido más profundo. Los interesados en este matrimonio os resultarán familiares: Lehman Brothers, Rockefeller, General Motors… y Edward Bernays, que sería el divulgador de las ideas en las que posteriormente se basaría Goebbels para el desarrollo de sus técnicas de propaganda e ideologización en la Alemania de Hitler.We all know that we live within advanced societies of liberal capitalist model, in a profoundly individualistic and consumer society. It is a reality that this society, centered on the individual, freedom and happiness is having costs seamless background for life on the planet, also for the humans out of this advanced and liberal capitalist societies. Today's society has also been called the Society of knowledge and information, but today, knowledge of what happens outside not just our house, but also our borders is accessible for everyone, and we are the most immobile and inactive societies against the injustices and horrors outside and inside our closest areas. Only we consume that knowledge. It is the century of the self. How is started this form of individuality and which one is the utility? How did we get here? How the consumer society was founded? How we become who we are today? How do we are identifyed with things and not with thoughts, with immediate needs and not ideal long term, when we stop being a community to be only us? Here are some questions to which answers the documentary we propose: The Century of the Self. Directed by Adam Curtis, this is the first of the four parties that make up the entire document. It was published in 2002, and was nominated for numerous awards and winner in the categories of Best Documentary Series Broadcast Awards, and best historical film of the year, Longman History Today Awards. Adam Curtis delves into the active influence did the theory of psychoanalysis of Freud, imported by Edward Bernays, his nephew, from Europe to the United States. Through knowledge of the theories of Freud, Bernays, a hybrid among the ideologue, publicist and agent of the emerging figure of PR, discovered how through the psyche could change the behavior of people how creating symbols on consumer products could manipulate the preferences of individuals with regard to these. He saw, how they could link feelings to property. He invented the theory of propaganda and persuasion of self to the masses. W_elsiglodelyo3
Edward Bernays was inspired by the theories of his uncle Sigmund Freud to turn needs into desires and thus create the consumer society —Image Unknown Author
We are in 20's, the industry grows, and the fear of overproduction and increase management grows also. Big corporations needed what Bernays offered: a way to transform consumption needs in consumption desires. We are in happy 20's, followed by the big Crack of 29. Despite the big drop, from that moment capitalism he has not ceased to become liberal capitalism we know today. There was, after the Great Depression, an intermediate stage of the fight for the intervened and regulated capitalism —how Keynesianism or Roosevelt's New Deal, which were later called 'the golden age of capitalism'—. This fight was a tug of war between corporations and private interests against the public interest and the state, which culminated in 1979 with the oil crisis and definitive transformation of the mode of production in its ferocious more liberal version, in England with Thatcher and US with Reagan. The documentary gives us many of the necessary tools to understand how that process was key, and how the supposed marriage between democracy and liberal capitalism is presented how unshakable, when in fact, as we shall see, is a marriage of convenience, and where the increase of freedom in consumption is at odds with the loss of our rights and freedom in its deepest sense. Those interested in this marriage you will become familiar for you: W. Lippmann, Lehman Brothers, Rockefeller, General Motors... and Edward Bernays, who would be the disseminator —although manipulator should say, because he used science to private interest— ideas, later would be used by Goebbels for the development of techniques of propaganda and ideology in Hitler's Germany." 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El término se acuña en los años 30 y 40 del siglo XX con el movimiento de independencia indio liderado por Mahatma Gandhi, que a su vez se inspiró en León Tolstói, con quien incluso mantuvo correspondencia, y en el escritor y filósofo estadounidense Henry D. Thoreau. Aunque ha habido numerosos ejemplos posteriores y bien conocidos, como Martin Luther King y Jesse Jackson en Estados Unidos, la Revolución de los Claveles en Portugal o el sindicato Solidaridad de Lech Walesa en Polonia, también existen sólidos éxitos anteriores en la aplicación de estos métodos: los finlandeses consiguieron mayor autonomía de la Rusia zarista en 1905, Hungría se independizó de Austria en 1867 y los plebeyos romanos se rebelaron contra los patricios por sus derechos como ciudadanos, en la que quizá sea la lucha sin violencia original. W_novecento
Las luchas plebeyas suponen el origen de las huelgas generales, que tan bien retrató el cineasta Bernardo Bertolucci en su película 'Novecento' —'El cuarto Estado', Giuseppe Pellizza da Volpedo, 1901
La lucha plebeya consistió en realidad en varios episodios, conocidos como Secessio plebis —Secesión de los plebeyos—, que sucedieron entre el año 494 y el 287 aC, siendo los más importantes el primero y el último. En el año 494 aC organizaron una especie de huelga general que paralizó la ciudad y amenazaron con crear una nueva comunidad independiente en el Monte Sacro, a las afueras de Roma. La protesta culminó con un acuerdo, conocido como Lex duodecim tabularum —Ley de las XII tablas—, que contenía evidentes mejoras para la vida de la plebe y pasa por ser el origen del Derecho Romano. En el año 287 aC paralizaron de nuevo la ciudad y volvieron a echarse al monte, esta vez al Monte Aventino, y el Senado de la República terminó aceptando las decisiones de la asamblea de la plebe —plebis scitum— como contenido válido para crear leyes, por encima incluso de la voluntad de los legisladores. W_banksyflowers
Se puede luchar con flores —'Flower Thrower', Banksy, 2005
Active non-violence is a protest tactic, related to civil disobedience, which calls for a revolutionary politic, social and cultural change without the use of violence. The term was coined in the 30s and 40s of the XXth century with the Indian independent movement led by Mahatma Gandhi, which in turn was inspired by Leo Tolstoy, to whom he even wrote letters, and the American writer and philosopher Henry D. Thoreau. Although there have been numerous later and well-known examples such as Martin Luther King and Jesse Jackson in the United States, the Carnation Revolution in Portugal or the Solidarity Union of Lech Walesa in Poland, there are also solid past success in the application of these methods: Finns won greater autonomy from the Tsarist Russia en 1905, Hungary’s independence from Austria in 1867 and Roman commoners revolted against the patricians for their citizens rights in what it may be the first non-violence fight. W_novecento
The plebeian struggles suppose the origin of the general strikes, which the filmmaker Bernardo Bertolucci portrayed so well in his film 'Novecento' —'The Fourth State', Giuseppe Pellizza da Volpedo, 1901
The commoner fight actually consisted in several episodes known as Secessio Plebis —Commoner’s Secession— which happened between 394 and 287 BC, the most important being the first and the last. In the year 494 BC, they organized a kind of general strike which paralyzed the city and threatened to create a new independent community in the Monte Sacro, on the outskirts of Rome. The protest culminated in an agreement, known as Lex Duodecim Tabularum —Law of the XII Tables—, which contained obvious improvements for peoples’ life and it is considered as the origin of Roman Law. In 287 BC they paralyzed the city again and took the mountains again, these time the Monte Aventino, and the Senate finally accepted the commoner’s decisions —plebis scitum— as a valid content to create laws, even above legislators’ will. W_banksyflowers
You can fight with flowers —'Flower Thrower', Banksy, 2005
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