24/06/2013

Máquinas, monos, amor y vegetación

En 2011 el realizador Adam Curtis creó para la BBC una serie documental de tres capítulos que sostiene que las computadoras no sólo no han conseguido el viejo sueño de mejorar la Humanidad, sino que han ‘distorsionado y simplificado nuestra visión sobre el mundo que nos rodea’. El sugerente título de la serie está tomado del poema homónimo escrito en 1967 por Richard Brautigan: ‘All watched over by machines of loving grace’ —Todo vigilado por máquinas de gracia divina—.

Este primer episodio, ‘El amor y el poder’, analiza los efectos de las ideas de la escritora y filósofa Ayn Rand en los mercados financieros estadounidenses, especialmente a través de la influencia de Alan Greenspan, presidente de la Reserva Federal de Estados Unidos de 1987 a 2006.

‘El uso y abuso de los conceptos de vegetación’ investiga cómo se aplicaron ideas surgidas del trabajo con máquinas —como la cibernética o la teoría de sistemas— a ecosistemas naturales, para tratar de construir sociedades sin un control central, redes autoorganizadas compuestas por personas, y cómo eso está relacionado con la falsa idea de que existe un equilibrio en la Naturaleza.

‘El mono en la máquina y la máquina en el mono’ se centra en la teoría del gen egoísta, creada por William D. Hamilton, que sostiene que los seres humanos somos máquinas controladas por nuestros genes.

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‘Mi trabajo en realidad consiste en humanizar políticos’

—Oscar Camps es socorrista, empresario y activista, conocido por ser el fundador y director de la ONG badalonesa Proactiva Open Arms. Era propietario de una empresa de salvamento en Badalona, al lado de Barcelona, llamada Proactiva Aquatic Services, que se dedicaba a los servicios marítimos, principalmente seguridad acuática y socorrismo.
En el contexto de la crisis de los refugiados y la Guerra Civil Siria, cuando miles de personas perdieron la vida tratando de llegar a Europa, Camps decidió trasladarse a Lesbos, una isla griega ubicada cerca de Turquía, para evaluar la situación sobre el terreno.
La clave que lo empujó a ponerse en movimiento fue la publicación de las imágenes del cadáver de Aylan Kurdi, un niño de tres años que se había ahogado al intentar realizar el viaje con su familia. Como la empresa tenía mucha experiencia en vigilancia de playas, él y algunos colegas decidieron aplicar sus conocimientos sobre salvar vidas para ayudar a rescatar a los refugiados que intentaban llegar a la Unión Europea a través del mar Egeo. En septiembre de 2015 decidió fundar la ONG Proactiva Open Arms.
Medios de comunicación de toda Europa informaron sobre la actividad de la ONG en Lesbos, y como resultado Camps visitó el Parlamento Europeo para hablar en nombre de los refugiados.
Fue nombrado Europeo del Año 2019 por la revista estadounidense Reader's Digest en reconocimiento a su 'gran labor humanitaria, habiendo rescatado a más de 59.000 migrantes desesperados de las aguas del Egeo y el Mediterráneo en tres años y medio'.

‘My work is actually about humanizing politicians’

—Oscar Camps is a lifeguard, businessman and activist, best known for being the founder and director of the Badalonese NGO Proactiva Open Arms. He was the owner of a lifeguard company established in Badalona, ​​near Barcelona, in Spain, called Proactiva Aquatic Services, which was dedicated to maritime services, mainly aquatic safety and lifeguards.
In the context of the refugee crisis and the Syrian Civil War, when thousands of people lost their lives trying to reach Europe, Camps decided to go to Lesbos, a Greek island located near Turkey, to assess the situation on the land.
The key event that motivated him to get moving was the publication of the images of the corpse of Aylan Kurdi, a three-year-old boy who had drowned trying to make the journey with his family. As the company had a lot of experience in beach surveillance, he and a few colleagues decided to apply their life-saving knowledge to help rescue refugees trying to reach the European Union via the Aegean Sea. In September 2015, he decided to found the NGO Proactiva Open Arms.
Media from all over Europe reported on the NGO's activity on Lesbos, as a result of which Camps came to visit the European Parliament to speak on behalf of the refugees.
He was named European of the Year 2019 by the American magazine Reader's Digest in recognition of his 'great humanitarian work, having rescued more than 59,000 desperate migrants from the waters of the Aegean and the Mediterranean in three and a half years'.

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Edward Bernays se inspiró en las teorías de su tío Sigmund Freud para convertir necesidades en deseos y crear así la sociedad de consumo —Imagen Unknown Author
Años 20, la industria crece, y el miedo a la superproducción y la gestión del excedente aumentan a la par. Las grandes corporaciones necesitaban lo que Bernays les ofreció, un modo de transformar el consumo de necesidades en consumo de deseos. Son los felices 20, que vinieron seguidos del gran crack del 29. Pese a esa gran caída, desde ese momento el capitalismo no ha dejado de acercarse al capitalismo liberal que hoy conocemos. Hubo, después de la gran depresión, una fase intermedia de capitalismo intervenido y regulado  —como el keynesianismo o el New Deal de Roosevelt, lo que se ha llamado posteriormente 'los años dorados del capitalismo'—. Esta fase fue de lucha entre las corporaciones y los intereses privados frente los intereses públicos y del Estado. Lucha que culminó en 1979, con la crisis del petróleo y la transformación definitiva de este modelo de producción en su versión más feroz, en Inglaterra con Thatcher y en Estados Unidos con Reagan. El documental nos da muchas de las claves necesarias para entender cómo se dio ese proceso, y cómo el supuesto matrimonio entre democracia y capitalismo liberal se ha presentado cómo inquebrantable, cuando en realidad, como veremos, es un matrimonio de conveniencia —y no precisamente bien avenido— donde el aumento de la libertad en el consumo está reñida con nuestros derechos y con la libertad en su sentido más profundo. Los interesados en este matrimonio os resultarán familiares: Lehman Brothers, Rockefeller, General Motors… y Edward Bernays, que sería el divulgador de las ideas en las que posteriormente se basaría Goebbels para el desarrollo de sus técnicas de propaganda e ideologización en la Alemania de Hitler.We all know that we live within advanced societies of liberal capitalist model, in a profoundly individualistic and consumer society. It is a reality that this society, centered on the individual, freedom and happiness is having costs seamless background for life on the planet, also for the humans out of this advanced and liberal capitalist societies. Today's society has also been called the Society of knowledge and information, but today, knowledge of what happens outside not just our house, but also our borders is accessible for everyone, and we are the most immobile and inactive societies against the injustices and horrors outside and inside our closest areas. Only we consume that knowledge. It is the century of the self. How is started this form of individuality and which one is the utility? How did we get here? How the consumer society was founded? How we become who we are today? How do we are identifyed with things and not with thoughts, with immediate needs and not ideal long term, when we stop being a community to be only us? Here are some questions to which answers the documentary we propose: The Century of the Self. Directed by Adam Curtis, this is the first of the four parties that make up the entire document. It was published in 2002, and was nominated for numerous awards and winner in the categories of Best Documentary Series Broadcast Awards, and best historical film of the year, Longman History Today Awards. Adam Curtis delves into the active influence did the theory of psychoanalysis of Freud, imported by Edward Bernays, his nephew, from Europe to the United States. Through knowledge of the theories of Freud, Bernays, a hybrid among the ideologue, publicist and agent of the emerging figure of PR, discovered how through the psyche could change the behavior of people how creating symbols on consumer products could manipulate the preferences of individuals with regard to these. He saw, how they could link feelings to property. He invented the theory of propaganda and persuasion of self to the masses. W_elsiglodelyo3
Edward Bernays was inspired by the theories of his uncle Sigmund Freud to turn needs into desires and thus create the consumer society —Image Unknown Author
We are in 20's, the industry grows, and the fear of overproduction and increase management grows also. Big corporations needed what Bernays offered: a way to transform consumption needs in consumption desires. We are in happy 20's, followed by the big Crack of 29. Despite the big drop, from that moment capitalism he has not ceased to become liberal capitalism we know today. There was, after the Great Depression, an intermediate stage of the fight for the intervened and regulated capitalism —how Keynesianism or Roosevelt's New Deal, which were later called 'the golden age of capitalism'—. This fight was a tug of war between corporations and private interests against the public interest and the state, which culminated in 1979 with the oil crisis and definitive transformation of the mode of production in its ferocious more liberal version, in England with Thatcher and US with Reagan. The documentary gives us many of the necessary tools to understand how that process was key, and how the supposed marriage between democracy and liberal capitalism is presented how unshakable, when in fact, as we shall see, is a marriage of convenience, and where the increase of freedom in consumption is at odds with the loss of our rights and freedom in its deepest sense. Those interested in this marriage you will become familiar for you: W. Lippmann, Lehman Brothers, Rockefeller, General Motors... and Edward Bernays, who would be the disseminator —although manipulator should say, because he used science to private interest— ideas, later would be used by Goebbels for the development of techniques of propaganda and ideology in Hitler's Germany." ["post_title"]=> string(117) "Yo, mi, me, conmigo en el siglo del yoMe, myself and I in the century of the self" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(6) "closed" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(23) "the-century-of-the-self" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2021-06-13 14:10:50" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2021-06-13 12:10:50" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(29) "http://whatonline.org/?p=7333" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(4) "post" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [2]=> object(WP_Post)#7041 (24) { ["ID"]=> int(3396) ["post_author"]=> string(4) "2049" ["post_date"]=> string(19) "2012-11-05 00:01:35" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2012-11-04 23:01:35" ["post_content"]=> string(7474) "En su ensayo 'Las posibilidades económicas de nuestros nietos', de 1930, el economista británico John Maynard Keynes predijo que al cabo de un siglo las sociedades industrializadas habrían progresado tanto que sus avances tecnológicos permitirían a las personas vivir con desahogo, sin apenas necesidad de trabajar, y que eso proporcionaría la felicidad. W_keynes
El bueno de Keynes predijo que la industrialización traería como consecuencia la felicidad humana —Foto Unknown Author
Casi ese siglo después y tomando como punto de partida ese ensayo, Robert Skidelsky, historiador económico y reputado biógrafo del creador del keynesianismo, ha publicado junto a su hijo y filósofo Edward el libro '¿Cuánto es suficiente?', en el que reflexionan sobre el sistema económico actual y el alejamiento de la sociedad del concepto de 'buena vida', algo que los seres humanos han intentado perfilar a lo largo de los tiempos, desde la Grecia clásica hasta el cristianismo o el marxismo. Según el libro, el progreso y la fuerte mejora en las condiciones de vida que siguieron a la Segunda Guerra Mundial se torcieron en los años 80, cuando Ronald Reagan y Margaret Tatcher establecieron el crecimiento de la economía como fin en sí mismo y no como un medio para la consecución de la buena vida de las personas. Ese indicador de crecimiento, que no tiene en cuenta otras preocupaciones del ciudadano como la salud, el ocio o el Medio Ambiente, tuvo un triunfo rápido y contundente sobre el resto de fines de la economía debido al espectacular aumento en el nivel de vida de las décadas de los 60 y 70 y a la cercanía al pleno empleo en las sociedades occidentales. 'En tales circunstancias, el pensamiento económico quedaba libre para concentrarse en la eficiencia de la eficiencia de la producción'. W_dinero
Unos cuantos miles de dólares americanos —Foto Unknown Author
La buena vida, a diferencia de la felicidad —algo privado y psicológico, no siempre conectado con las condiciones de vida— se basa para los Skidelsky en una serie de elementos básicos que el Estado debería promover, aunque corresponde a los ciudadanos disfrutar y desarrollar por completo: salud, seguridad —física o económica—, respeto, personalidad —libertad para actuar con autonomía—, armonía con la naturaleza, amistad —lazos afectivos con los demás— y ocio —lo que se hace porque sí, no por obligación o con un fin—. Los autores son optimistas sobre el futuro. Frente a la confusión entre necesidad y deseo que parece imperar, proponen una renovación ética, más políticas sociales y la reducción de la presión por consumir o la publicidad que altera la libre elección del ciudadano. Creen que hoy nos encontramos mejor preparados que nunca para esa buena vida: materialmente estamos mucho mejor que en los años 30 y el conocimiento es accesible a mucha más gente, dos factores que combinados con el despertar ético que puede suponer esta crisis económica podrían dejar a las sociedades avanzadas en una mejor posición de partida que la de Keynes en 1930.In his essay 'Economic possibilities for our grandchildren', in 1930, the British economist John Maynard Keynes predicted that within a century industrialized societies have progressed so far that its technological advances allow people to live comfortably, with little need for work, and that provide happiness. W_keynes
A quite enthusiastic Keynes predicted that industrialization would result in human happiness —Photo Unknown Author
Almost a century later and taking that essay as a starting point, Robert Skidelsky, economic historian and biographer reputed creator of Keynesianism, published with his son and philosopher Edward the book 'How much is enough?', which reflect on the current economic system and society away from the concept of 'good life', something that humans have tried profiling over time, from classical Greece to Christianity or Marxism. According to the book, strong progress and improvement in living conditions that followed World War II were twisted in the 80's, when Ronald Reagan and Margaret Thatcher set economic growth as an end in itself and not as a means of achieving the good life of the people. That growth indicator, which does not take into account other citizen concerns such as health, leisure or the environment, had a quick and decisive victory over the other end of the economy due to the dramatic increase in the standard of living of the decades of 60 and 70 and proximity to full employment in Western societies. 'In these circumstances, the economic thought was free to concentrate on the efficiency of the production efficiency.' W_dinero
A few thousand US dollars —Photo Unknown Author
The good life, as opposed to happiness —something private and psychological, not always connected to the living conditions—, for Skidelsky is based on a number of basic elements that the state should promote, while it is for citizens to enjoy and develop full: health, security —physical or economic—, respect, personality —freedom to act autonomously—, harmony with nature, friendship —bond with others— and leisure —what is done for its own sake, not out of obligation or an end—. The authors are optimistic about the future. Faced with the confusion between need and desire that seems to dominate, proposed ethical renewal, more social policies and reducing the pressure to consume or altering advertising freedom to choose. They believe that we are now better prepared than ever for the good life: we are materially better than in the 30s and knowledge is accessible to many more people, two factors that combined with the ethical awakening can make this economic crisis could leave advanced societies in a better starting position than Keynes in 1930." ["post_title"]=> string(79) "¿Cuánto es suficiente?How much is enough?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(4) "open" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "how-much-is-enough" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2020-03-03 02:08:07" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2020-03-03 01:08:07" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(29) "http://whatonline.org/?p=3396" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(4) "post" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "1" ["filter"]=> string(3) "raw" } [3]=> object(WP_Post)#7157 (24) { ["ID"]=> int(2259) ["post_author"]=> string(4) "2049" ["post_date"]=> string(19) "2012-06-11 00:03:13" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2012-06-10 22:03:13" ["post_content"]=> string(1621) "'El individualismo como norma de conducta se va a tener que corregir'. Empresario, político y doctor en ingeniería industrial por la Universidad Politécnica de Catalunya, ha sido alcalde de Mataró, ministro de Industria y Energía, miembro del comité organizador de los Juegos Olímpicos de Barcelona y director general de la Corporación Catalana de Radio y Televisión. Su actual labor está muy vinculada a la política de telecomunicaciones, investigación y ciencia de la Unión Europea: es consejero asesor de la comisión europea de telecomunicaciones informáticas, presidente del Information Society Forum de Bruselas, del European Institute for Media de Düsseldorf y del comité de expertos que evaluó la política científica y tecnológica europea por encargo del parlamento europeo.'Individualism as a standard of behavior will need to be corrected'. Businessman, politician and PhD in industrial engineering from the Polytechnic University of Catalonia, he has been Mayor of Mataro, Minister of Industry and Energy, member of the organizing committee of the Olympic Games in Barcelona and CEO of the Catalan Corporation of Radio and Television. His current work is closely related to telecommunications policy, research and science of the European Union: he is board advisor to the European Commission of computer telecommunications, president of the Information Society Forum in Brussels, the European Institute for Media in Düsseldorf and committee experts who evaluated the European scientific and technological policy on behalf of the European Parliament. " ["post_title"]=> string(108) "WHAT ABOUT: El futuro por Joan MajóWHAT ABOUT: The future by Joan Majó" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(4) "open" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(34) "what-about-the-future-by-joan-majo" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2021-05-05 18:00:13" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2021-05-05 16:00:13" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(29) "http://whatonline.org/?p=2259" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(4) "post" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } }